Hiroshi Takizawa 「AVALANCHE/SHEET/DUAL」

 

2017.9.2sat-11.12sun

Opening reception 2017.9.2sat 18:00-20:00

Open 11:00-19:00 Closed on Monday and Tuseday

 

砂利、岩肌、建築用の石材やコンクリート、ホテルの一室で撮影したシーツのしわ———。被写体は、固有性を奪われた一塊の質量として捉えられています。素材に凝縮したテクスチャーや時間の謎に向き合い、痕跡のモニュメントとして新たな層を引き出す滝沢の写真は、ものが雄弁に語る大量の記録をアーカイブしつつ、一方でそれを印刷し、スキャンし貼り付け、撮影を繰り返すことで、イメージの属性を凶暴に取り除いています。形のないデジタルメディアから逃れるように、壁や柱、空間の一角などあらゆる支持体に固着したイメージが、作家の手によってさらに加工され、ときにボリュームを生じる構造体として組み替えられる。情報としてのイメージを物質化する滝沢の作品は、人工と自然、時間と空間、実像と虚像、二次元と三次元と、あらゆる境界を横断し独自の制作言語を構築しています。

 

滝沢広は、1983年埼玉県生まれ。日常的な素材や人間不在の光景から、ものの気配を引き出す写真作品で知られる。『コンクリート・イズ・オン・マイ・マインド』(2014)や『Mass』(2015)ほか、特殊な印刷技術を用いた手製本を出版。テートモダンの「エフェクト・ツイン」(2015年、ロンドン)で行われたプリンティングの実演をはじめ、展覧会のみならず国内外のイベントに多数参加。目白大学人間社会学部心理カウンセリング学科卒業。

 

また、本展開催に合わせ、これまでのシリーズ6作を収録した作品集「TRACE/WARP/SHEET/DUAL/FIGURE/AVALANCHE」を発刊いたします。

 

B5変形/本文126ページ

発行: rin art association

テキスト:星野太

¥2600+Tax

 

 

 

Textures of gravels, rocks, and construction materials such as concrete and stones, or even wrinkles of a bed cover in a motel room——. The object is removed of any distinct visual feature, as they are documented simply as a mass matter that has no name nor identity.

In his photography, Takizawa scrutinizes material surface and texture of each object with a fascination to the mystery of the object, and a certain quality concentrated within it over a historic period of time. He then prints, scans and overlays images, and photograph these prints again. By repeating so, he archives an enormous amount of “memories” that the object seems to embrace as a witness of human activities.

Away from the digital media space, his works are often physically pasted on a wall, a pillar or one corner of a room, and occasionally manipulated into a three-dimensional construct.

As the artist converts his data into image, he transverses many conceptual and physical boundaries——between art and nature, time and space, real and virtual, and the two and the three-dimensional, and so forth. And in this process, Takizawa constructs his own means and language to deliver the world of his photography.

 

Hiroshi Takizawa is a photographer / artist born in 1983. He studied Counseling Psychology at Faculty of Human Sciences, Mejiro University. Takizawa has published several books with special printing methods, such as “The Concrete Is On My Mind” (2014), and “Mass” (2015) nominated for Paris Photo. Takizawa participates at numerous events including the live printing performance at Tate Modern, London (Twin Effect, 2015).

 

to top